28424406 - 021
info@clasoor.com

تکنیک های برتر مطالعه

ایجاد شده توسط Admin در عمومی 2023 10/2
مطمئنا یکی از دغدغه های مهارت آموزان در حوزه ی آموزش، نحوه ی صحیح مطالعه و زمان بندی مناسب آن است. در این مقاله سعی داریم چند تکنیک برتر برای مطالعه و زمان بندی مناسب ارائه دهیم.

زمان بندی مناسب چیست؟ چرا این موضوع در داشتن یک مطالعه با کیفیت اهمیت دارد؟ برای پاسخ دادن به این سوالات می بایست ابتدا به اهمیت زمان بندی اشاره کرد. زمان بندی و داشتن یک برنامه مطالعاتی مناسب به شما کمک می کند تا بصورت هدفمند مطالعه کنید، منابع مطالعاتی خود را مدیریت کنید، استرس خود را مهار کنید و در انتها ساعات مطالعه ی بیشتر و با کیفیت تری را داشته باشید. 

زمان بندی پیشنهادی (مطالعه ی 5 قسمتی):

6 تا 10 صبح : مطالعه ی دروس سخت، دروسی که نیازمند حل تمرین و یادگیری عمیق دارند. مانند ریاضی و...
10 تا 12 صبح : مطالعه ی دروس با سختی متوسط، تکرار و مرور مطالعه های پیشین
12 تا 3 ظهر : مطالعه ی دروس آسان و مرور نکات قبلی
3 تا 6 عصر : مطالعه ی دروس سخت و حل تمرین
6 تا 9 شب : مطالعه ی دروس آسان، جمع بندی دروس قبلی


سعی کنید بار سنگین مطالعه ی خود را در ابتدای روز و یا بعد از زمان استراحت خود قرار دهید تا میزان اثر بخشی مطالعه ی خود را افزایش دهید. در ساعاتی که احساس خستگی می کنید دروسی را مطالعه کنید که آسان تر است و نیاز به مطالعه ی عمیق ندارد.



تکنیک های برتر مطالعه :


1- تکنیک فاینمن : در این روش می بایست مطالب را بصورت کامل بخوانید و برای تثبیت نکات، آن را به شخص دیگری (یا برای خود) توضیح دهید. در صورتی که بخش هایی از نکات را نمی توانید به یاد آرید و یا در توضیح آن دچار مشکل شده اید، می بایست آن مطلب را دوباره مطالعه کنید تا تسلط بیشتری داشته باشید. تکنیک فاینمن به شما کمک می کند تا در مدت زمان کمتری سطح تسلط خود را بر مطالبی که آموخته اید بررسی کنید.

2- امتحان پشت برگه : در این روش بعد از مطالعه ی مطالب، آزمونی را از مواردی که خوانده اید طرح کنید. در صورتی که بتوانید نمره ی بالایی در این آزمون کسب کنید، تسلط بالایی بر مطالب خواهید داشت. این آزمون می تواند نقاط ضعف و قوت شما را به خوبی نمایان سازد.

3- تکنیک اکتیو ریکال : در این روش برای یادآوری مطالبی که یادگرفته اید می بایست بعد از اتمام هر فصل یا هر بخش، از خود سوالاتی را بپرسید.

- نکات مهم این متن یا این بخش چه بود؟
- بخشی که مطالعه کرده ام چه موضوعی را بیان می کرد؟
- چه مطالب جدیدی را از این بخش یاد گرفته ام؟
- ارتباط مطالبی که الان مطالعه کرده ام با بخش های قبلی چیست؟


سخن پایانی

برای داشتن یک مطالعه ی با کیفیت و موثر می بایست زمان بندی مناسبی داشته باشید، مطالبی که خوانده اید را با استفاده از تکنیک هایی که اشاره شد، مورد سنجش قرار دهید و نقاط ضعف خود را بررسی کنید. سعی کنید تنوع خوبی در منابع مطالعه ی خود داشته باشید و از الگوهای آموزشی مناسب استفاده کنید.

نظرات (0)