28424406 - 021
info@clasoor.com

روش های مطالعه ی درس ریاضی

ایجاد شده توسط Admin در عمومی 2023 10/14

اشکال، فرمول ها، نکات عمیق و مرتبط با سال های گذشته، روش های حل متفاوت و استدلال های منطقی از جمله عباراتی است که در هنگام مطالعه ی درس ریاضی با آن روبرو خواهید شد که برای سخت به نظر رسیدن این درس کفایت می کنند. سختی درس ریاضی زمانی بیشتر نمایان می شود که در درک خواسته های مسئله و راه های رسیدن به پاسخ دچار مشکل می شویم و روند حل مسائل برایمان دشوار به نظر می رسد. پای ثابت این مشکلات، ضعف بنیادین در روابط ابتدایی ریاضی و اعمال جبری و مثلثاتی است که به عنوان پاشنه ی آشیل در حل مسائل پیچیده تر عمل می کند.


مرگ یک بار، شیون یک بار! 

یک بار برای همیشه مسائل ابتدایی مربوط به توان، جذر، اتحادها، قوانین مثلثاتی و هم ارزی، فرمول های معادلات درجه ی دوم و تعیین علامت ها را یاد بگیرید. بیش از 70% مشکلات در حل مسائل پیچیده تر مربوط به همین اطلاعات پایه است.



ریاضیات را نمی توانید با گوش دادن یا فقط خواندن یاد بگیرید. اصل اول در یادگیری ریاضیات تمرین است. هر چقدر بیشتر مطالبی که آموخته اید را تمرین کنید، بیشتر روی آن مطلب تسلط پیدا خواهید کرد. در نظر داشته باشید ریاضیات یک موضوع زنجیره است بدین معنی که مطالبی که جدیداً یاد گرفته اید ارتباط مستقیمی با آموخته های قبلی شما خواهد داشت، تمرین کردن مطالب قبلی می تواند تسلط شما را در یادگیری مطالب جدیدتر بیشتر کند.

ساعات یادگیری، تمرین و مرور کردن مطالب را بصورت منظم برنامه ریزی کنید تا فرصت کافی برای هر بخش داشته باشید، می توانید مقاله ی تکنیک های برتر مطالعه را برای یادگیری مهارت های برنامه ریزی زمانی مطالعه کنید.


فرمول های ریاضی را حفظ نکنید، سعی داشته باشید روابط ریاضی را برای خود اثبات کنید، مسیر رسیدن به یک فرمول ریاضی را برای خود شرح دهید تا به آن مسلط شوید. وقتی روشی را برای حل یک مسئله یاد گرفتید، می توانید این روش را برای حل مسائل مشابه نیز استفاده کنید، زمانیکه با مسائل جدید روبرو می شوید می توانید از روش ها و آموخته های قبلی برای حل مسائل جدید استفاده کنید.


یادگیری اولین اصل در مطالعه ی آموزشی است. از تمامی ابزارهای یادگیری برای تسلط بر مطالب استفاده کنید. کلاس، جزوه، تمرین های کتاب درسی، ویدیوهای آموزشی و کلاس های آنلاین می توانند منابع بسیار مفیدی برای یادگیری و تسلط بر مطالب باشند. فرمول ها و مطالب آموزشی را در صورت امکان خلاصه نویسی کنید. سعی کنید در خلاصه نویسی ها به جای تمام مطالب، نکات مهم و کلیدی را یادداشت کنید

تمرین های مطالب آموخته شده را ترجیحا همان شب انجام دهید. تمرین هایی که برایتان دشوار است را علامت گذاری کنید تا بعدا بصورت عمیق تر نکات آن را بررسی کنید. تمامی سوالات را بصورت غلط نسوزانید، اگر در پاسخ دهی به سوالی مشکل دارید نکات آن را بیاموزید و روش حل آن را یاد بگیرید، از سوالات بعدی به عنوان تمرین برای تثبیت مطالبی که آموخته اید استفاده کنید. ریاضیات درسی با حجم زیاد است، مطالب را روی هم انباشته نکنید تا فرصت کافی برای تمرین و مرور مطالب را داشته باشید.

مرور اطلاعات و نکات قبلی را فراموش نکنید. همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم ریاضیات موضوعی زنجیره ای است. مطالب گذشته را به خوبی مرور کنید و با حل تمرین های مروری به مطالب قبلی مسلط شوید. اگر در موضوعی احساس ضعف می کنید احتمالا ریشه ی اصلی آن در مطالب و نکات قبلی است، با مرور کردن این مشکل به راحتی قابل رفع است.


جمع بندی

حجم مطالب درس ریاضی زیاد است، پس باید با برنامه ریزی به مطالعه ی آن پرداخت و مطالب آموخته شده را برای یادگیری بهتر خلاصه نویسی کرد. مرور و تمرین برای تسلط داشتن روی مطالبی که آموخته ایم ضروری است و در این باره می توان از تمامی ابزارهای آموزشی موجود استفاده کرد.


نظرات (0)